سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت و شیوه ساخت نقشه سایت

وقتی نوبت به رتبه بندی وب سایت می رسد ، باید از هر تکنیک موجود SEO بهره ببرید. ایجاد نقشه سایت یکی از تکنیک هایی است. که قطعاً به بهبود استراتژی SEO شما کمک خواهد کرد.

نقشه سایت چیست ؟

احتمالاً برخی از خوانندگان این مطلب از قبل با چیستی سایت مپ و کاربرد آن آشنایی داشته باشند. لیکن قبل از پرداختن به شیوه‌های موجود ساخت این فایل بهتر است اندکی با تعریف و ماهیت آن آشنا شویم تا درک بهتری از مسأله داشته باشیم.

نقشه سایت در‌ واقع فایلی با پسوند XML می‌باشد. این فایل در پوشه ریشه سایت قرار گرفته و لیستی از مهم‌ترین صفحات و مطالب آن سایت را در بر می گیرد. این لیست به خزنده های گوگل و دیگر موتورهای جستوجو امکان می‌دهد که به راحتی این محتواها را شناسایی کرده و ایندکس گذاری نمایند. بعلاوه این فایل میزان اهمیت هر مطلب را نیز به صورت عددی اعشاری مابین 0 و 1.0 نشان می دهد. که این مورد نیز به کرولرها در اولویت بند ایندکس گذاری و طبقه بندی مطالب کمک می کند.

همچنین شایان توجه است که XML خود یک استاندارد و فرمت تگ زنی (‌برچسب زنی) است. و ایجاد سایت مپ تنها یکی از صدها کاربرد گسترده XML در سیستم‌های نرم افزاری به شمار می رود. این استاندارد در حقیقت شیوه ای برای معنا دار کردن داده‌های یک متنی و تبدیل آن‌ها از دیتا به اطلاعات به شمار می رود. لازم به ذکر است که XML مخفف “extensible markup language ” به معنای زبان نشانه گذاری قابل توسعه است.

چرا سایت مپ مهم است ؟

کاربرد مناسب sitemap ( بروز رسانی مداوم و اولویت بندی مناسب صفحات) می تواند عامل موفقیت یک وب سایت باشد. چرا که این اقدام ایجاد گر یک پیوند حیاتی بین صفحات و موتور جستجوی خواهد بود. و موجب بهبود تجربه کاربر خواهد شد. به عبارتی این Sitemap به موتورهای جستجو همانند گوگل اعلام می‌کند که محتوا قرار گرفته در سایت شما چیست و در چه حزوه ای می باشد. همچنین این فایل در سایت های حجیم و پر محتوا کمک می‌کند که صفحات و مطالب با سرعت بیشتری index گردند. افزون بر این‌ها با داشتن یک sitemap مناسب، ضعف سایت در لینک سازی داخلی نیز تا حدی پوشیده می شود.

البته گفتنی است که نقشه سایت چیز جدیدی نیست و از دیر باز در زمینه توسعه وب مطرح بوده است. با این حال ، با تصویب نقشه های سایت توسط موتورهای جستجو طی سال‌های اخیر ، اکنون از اهمیت بیشتری برخوردار شده و نیاز به مهندسی دقیق آن‌ها در حوزه کسب و کارهای اینترنتی افزایش یافته است.

توجه:‌ بر اساس تجربه شخصی ، آسیب به فایل سایت مپ در مواری ممکن است آسیب بسیار جدی به سئو سایت زده و گاها سبب کاهش بازدید سایت تا نصف بازدیدهای روزانه گردد.

ساختار سایت مپ

حال که با ماهیت و اهمیت نقشه سایت آشنا شدیم زمان آن فرا رسیده که نگاهی به ساختار آن باندازیم. شایان ذکر است که امروزه سایت مپ ها معمولاً با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای آماده ایجاد می‌شوند که به صورت سایت‌های آنلاین یا افزون ها و کامپوننت های قابل نصب ارائه می گردند. لیکن آشنایی با اجزای این فایل به شما در راستای مهندسی هر چه بهتر این فایل یاری نموده و به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به صورت دستی تغییرات لازم را در این فایل‌ ایجاد کرده و در راستای نیل به اهداف فروش خود آن را مهندسی نمایید.

سایت مپ وب سایت تی کدرنمونه نقشه سایت : نقشه سایت سایت تی کدر

Url tag :

این تگ یک تگ احاطه گر است که برچست ها اطلاعاتی مربوط به یک صفحه مشخص را در درون خود جای می‌دهد و به این شکل اطلاعات بخش‌های مختلف وب سایت را از یک دیگر جدا می نماید.

Loc tag :

این تگ همان‌گونه که از نام آن نیز پیداست نشان گر موقعیت یا همان آدرس صفحه مورد نظر می‌باشد. که قرار است توسط کرولر ایندکس شود.

Lastmod tag :

یک برچسب زمانی است که نشانگر زمان دقیق آخرین تغییرات مربوط به آن محتوا می باشد.

Changefreq tag :

بازه زمانی تغییرات صفحه توسط این برچسب نشان داده می شود. البته این تگ معمولاً در سایت مپ های امروزی پرکاربرد نمی باشد. لیکن بسته به نیاز می‌توان آن را در فایل مورد نظر درج نمود.

Priority tag :

همان‌گونه که عرض کردیم اولویت دهی محتوا یکی از وظایف نقشه سایت به شمار می‌رود که توسط این تگ و به صورت عددی اعشاری در محدوده 0 تا 1.0 انجام می پذیرد.

برخی نکات مهم

1- همانگونه که در فوق نیز اشاره نمودیم فایل نقشه سایت می‌باشد حتماً در پوشه root یا همان ریشه سایت قرار بگیرد. ( در دایرکت ادمین و سی پنل public_html ، در دیگر هاست های لینوکس بیس www و در هاست های iis پوشه wwwroot )

2- تمام آدرس‌های درج شده در نقشه سایت می باید مربوط به سایت جاری باشند و نقشه سایت نمی‌تواند آدرس‌های خارجی را شامل شود.

3- تگ <loc> یک تگ اجباری است اما تگ های کاملا <lastmod> ،<changefreq> و <priority> اختیاری می باشند.

4- ماکسیموم تعداد کاراکتر مجار یک آدرس 2048 کاراکتر می‌باشد. البته این محدودیت مربوط به خود وب هست. یعنی چنان که شما از آدرس‌های طولانی‌تری در نقشه سایت خود استفاده کنید مشکلی در فایل پیش نخواهد آمد ، لیکن خزنده های بر اساس قوانین استاندارد وب این آدرس‌ها را غیر معتبر شناخته و فایل نقشه را نامعتبر قلمداد خواهند کرد.

5- یک باور قدیمی ناصحیح در بین برخی افراد وجود دارد که گمان می کنند با تغییر مداوم برچسب های <changefreq> و <priority> می توان موتورهای جستجو را به اشتباه انداخته و وادار به بررسی روزانه سایت کرد. هر چند این روش یک شیوه سئو کلاه سیاه قدیمی بود و طی چند سال قبل کار می‌کرد لیکن با توجه به پیشرفت‌های جدید الگوریتم گوگل امروزه ممکن است خزنه های این موتور جستوجو متوجه غیر واقعی بودن نقشه سایت شما شده و سایت شما را پنالتی کنند.

چگونه برای سایتمان sitemap بسازیم؟

همانطور که در بالا هم گفتیم امروزه ساخت نقشه سایت با استفاده از ابزار های قدرتمند پر شماری صورت می‌گیرد که شما می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب نمایید. همچنین برخی از این ابزار ها ممکن است علاوه بر ساخت نقشه سایت دارای قابلیت‌های مرتبط دیگری نیز باشند. که به شما در بهبود سئو وب سایتتان کمک خواهد کرد. به عنوان یکی از معروف ترین این ابزارها ما می‌توانیم از وب سایت XML-sitemaps.com یاد کنیم. این سایت یک نرم‌افزار آنلاین ساخت سایت مپ رایگان ارائه می‌کند. که شما می تونید تنها با وارد کردن آدرس سایتتان و به سادگی فشردن یک دکمه سایت مپ کامل سایت خود را دریافت نمایید. همچنین این ابزار همان‌طور که گفتیم دارای ویژگی‌های فرعی مرتبط می‌ باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از :

امکان تعیین اولویت صفحات

  • بررسی فعالیت رقبا و جایگاه آن‌ها در گوگل
  • چک کردن صفحه نتایج گوگل برای کلمه موردنظر
  • بررسی چگالی یا میزان محبوبیت یک کلمه در گوگل ازنظر میزان جستجو روی آن کلمه
  • و …

البته موارد مذکور تنها امکانات رایگان این سایت می‌باشند و شما در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه امکانات به مراتب بیشتر و حرفه‌ای تری دریافت نمایید.

ساخت نقشه سایت در وردپرس و دیگر سایت سازها

اکثر سایت ساز ها من جمله وردپرس ، جملا ، پرستا ، دراپل و … دارای افزونه هایی برای ساخت سایت مپ هستند. برای مثال در وردپرس ما افزونه محبوب سئو (YOAST) را داریم. که قابلیت تهیه سایت مپ به‌ صورت اتوماتیک را دارد،بسیاری از کاربران با این افزونه سایت مپ تهیه می‌کنند. و مشکلی نیز برای آن‌ها به پیش نمی‌آید. لیکن لازم به ذکر است که تهیه سایت مپ تنها یکی از وظایف این افزونه بوده و یوآست امکانات بسیار بیشتری در زمینه سئو ارائه می دهد. ( از جمله بررسی کلید واژه ،‌ سئو متن ، بررسی متا تگ ها و … )

لیکن چنان که احساس نیاز به نقشه های سایت حرفه‌ای تری نسبت به sitemap ارائه شده توسط این افزونه می‌کنید. می‌توانید از افزون های دیگر حرفه‌ای تر و پر طرفدار تر همچون Google XML Sitemaps نیز استفاده کنید.

از جمله پلاگین های معروف ایجاد سایت مپ در جملا نیز می‌توان به Sitemap faster ، EKS – Easy Keyword Sitemap و JL Sitemap اشاره کرد که هر سه رایگان بوده و شما می‌توانید از اینترنت یا از بخش پلاگین های جملا اقدام به دریافت و نصب آن‌ها نمایید.

پلاگین های نقشه سایت سایت سازهای دیگری همچون پرستا نیز به وفور در گیت ها و دیگر سایت‌های اشتراک کدهای متن باز یا فروش و پشتیبانی پلاگین موجود می باشد.

ابزارهای بررسی نقشه سایت

ممکن است شما گاها تغییراتی روی فایل نقشه ایجاد نمایید. و مایل باشید درستی و آری از خطا بودن آن را بررسی نمایید. برای این منظور نیز ابزارهای بسیاری موجود می‌باشند که باز سایت www.xml-sitemaps.com را شامل می گردد. به علاوه ابزارهایGoogle Sitemap Validator و XChecker نیز از جمله دیگر گزینه های محبوب و معروف این زمینه می باشند.

سایت مپچرا نقشه سایت مهم است ؟

چگونه Sitemap خود را به گوگل معرفی کنیم

پس از ساخت سایت مپ طی مراحل فوق و اضافه کردن آن به وب سایت خود بهتر است که آن را به گوگل معرفی کنیم. هر چند کرولرهای گوگل هر بار با ورود به سایت شما به صورت اوتوماتیک اقدام به شناسایی و استفاده از این فایل خواهند نمود. لیکن معرفی این فایل به گوگل می‌تواند خزنده های آن را به ایندکس گذاری سریع‌تر و بیشتر سایت شما ترغیب خواهد کرد. و در رابطه با سئو سایت نیز بسیار مفید واقع خواهد شد.

برای این منظور ما از یکی از ابزارهای گوگل تحت عنوان گوگل سرچ کنسول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرا که افزودن sitemap.xml در google search console این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که علاوه بر معرفی به گوگل خطاهای نقشه را به شما بازگو کند و این خطاها را رفع کنید.

برای افزوده شدن سایت مپ به این ابزار گوگل پس از ثبت نام و انجام مراحل خواسته شده برای اتصال به ابزار به سایت ( وارد کردن آدرس سایت یا قرار دادن یک فایل در هاست ) به صورت زیر اقدام نمایید:

  • در منوی سمت چپ نمایش درختی index را باز نمایید.
  • در بخش index گزینه sitemaps را انتخاب کنید.
  • در منوی باز شده در قسمت add a new sitemap آدرس سایت مپ خود را وارد کنید. ( که معمولاً sitemap.xml )‌ می باشد.
  • و در نهایت دکمه submit را بزنید و متنظر بمانید تا گوگل اقدام به بررسی سایت مپ و ایندکس گذاری صفحات شما نموده و به شما اطلاع دهد.

امیدواریم که این مطلب از وبلاگ خبری آموزشی تی کدر مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. لطفاً در صورت داشت هر سؤال یا نظری آن را از قسمت نظرات با متخصصین ما به اشتراک بگذارید. همچنین تیم مشاوره ما همه روزه آماده مصاحبت و راهنمایی شما عزیزان هستند.