سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با مفاهیم و کاربرد کلید واژه و search term در کمپین تبلیغ

Search Term

در علوم مختلف  معمولا اصطلاحاتی وجود دارد که بسیار به یک دیگر شباهت دارند لیکن بار معنایی آن ها اندکی  یا به طور کامل  با دیگری تفاوت دارد. لذا نداشتن دانش کافی نسبت به این معانی و استفاده نابجا از این اصطلاحات ممکن است چالش آفرین و حتی گاها مشکل زا باشد.

تبلیغات آنلاین نیز به عنوان یک علم و زمینه شغلی از این قاعده مستثنا نیست و چنین اصطلاحاتی با تفاوت های بسیار جزئی را در خود جای داده است.دو مورد از اصطلاحات مذکور که گاها توسط حرفه ای های این زمینه نیز به اشتباه گرفته می شود اصطلاحات کلید واژه و search term ( query ) هستند. البته شایان ذکر است که این امر به دو دلیل رخ می دهد. یکی ارتباط بسیار نزدیکی که این دو دارند و دیگری قرار گرفتن هر دو ترم (trem) در بین مولفه های مهم تبلیغ کلیکی.

بیشتر بخوانید : درباره سئو چه می دانید ؟

 

تعریف search term یا همان کوئری

گزاره جستوجو یا همان سرچ ترم عبارت است از مجموعه ای از واژه ها که به خاطر مرتبط بودن با کلید واژه های معرفی شده از طرف کاربر ، در جستوجوها شرکت داده شوند.

تعریف کلید واژه (keyword)

کلید واژه در صنعت بازاریابی در اصل به منزله اولین گام استراتژیک شما به طرف مشتری می باشد. این عبارت باید فعالیت یا محصول ارائه شده از جانب شما را به خلاصه ترین شکل ممکن تعریف کرده و به نحوی انتخاب شود که مشتری را در نگاه اول به خود جذب و زمینه های ایجاد علاقمندی را در وی ایجاد کند. برای مثال فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید ،‌ عبارتی که روی آن تمرکز می کنید ممکن است به این شکل باشد: قیمت روز موبایل یا مناسب ترین گوشی همراه

تفاوت این دو عبارت

خوب حال که با تعاریف هر کدام از این اصطلاح ها آشنا شدیم ، پرسش پیش آمده این است که این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ در واقع بسیاری بر این باورند که اصلی ترین فرق بین موجود این است که  چه کسی از آاین ترم ها استفاده می‌کند و چرا؟ مثلا یک بازاریاب احتمالا از کلیدواژه‌ها برای ساخت تبلیغ استفاده می کند در حالی که مشتریان محصول معمولا  سرچ ترم‌ها یا کوئری ‌‌‌ها را مورد استفاده قرار می دهند.

در واقع می توان گفت که کاربران معمولا از وجود و ماهیت کلید واژه ها اطلاعی ندارند و تنها در متورهای جستوجو با استفاده از عبارت های مرتبط و مناسب به دنبال محصولات یا خدمات مورد نیاز خود می گردند. لذا با استفاده از سرچ ترم‌ها در کنار کلیدواژه ‌های اصلی شما قادر خواهید بود مطالب خود را به نزدیک ترین شکل ممکن به جستجوی کاربران در آورید.

google search term reportsearch term

شیوه های بهرگیری از search term و کلید واژه در کمپین های تبلیغاتی

حال که با مفهوم این دو اصطلاح و تفاوت آن ها با یکدیگر آشنا شدیم جایز است که نگاهی به چگونگی استفاده از آن ها و تاثیر کاربرد صحیح آن ها بر تبلیغات و فروش کمپین بیاندازیم. این کار معمولا در چهار فاز جداگانه انجام می شود

1- گزینش و ترویج کلید واژه

این مرحله  عبارت است از شناسایی کلید واژه هایی که بیشتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. انجام این کار معمولا شامل تکنیک ها و ابزارهای مختص به خود است و یکی از اصلی ترین و تایین کننده ترین گام ها در تبلیغات به شمار می رود. چرا که این مرحله به صورت کاملا مستقیم کل موفقیت روند تبلیغاتی شما را از جذب بازدید گرفته تا تبدیل به مشتری و فروش تحت تاثیر قرار خواهد داد. لذا انتخاب کلید واژه ها و افزودن آن ها به کمپین می باید با دقت بالایی انجام شود.

2- حذف کلید واژه های غیر هدف

هر گونه کلید واژه غیر مرتبط با کمپین شماست یا تاثیر منفی بر آن دارد را حذف کنید. اگر چه به کار بردن کلمات پر شمار با تنوع بالا ممکن است گاهی رتبه شما در جستجوگر ها را به صورت موقت افزایش داده و بازدید بگیرد اما بی شک چندان خوش آیند کابران نخواهد بود و استقبال و علاقمندی نسبت به محصولات شما را به شدت کاهش خواهد داد. از این رو حذف کلیک های هرزه و کلید واژه های نامناسب من جمله کلیدی ترین گام های تبلیغات به شمار می رود.

3- Landing page مشتری را در یابیم

صفحه فرود یا landing page عبارت است از صفحات ساده ای که در وبسایت شما به منظور جذب مشتری ایجاد می شوند. این صفحاد دارای تاثیر بسیار بالایی هم در سئو و هم در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستند. یکی از اقدامات  مثبت این است که پس از دستیابی به سرچ ترم ها  و عبارات محبوب ،‌از آن ها در محتوای این صفحات استفاده شود. چرا که وجود عبارات محبوب در متن صفحه می تواند ارتباط صفحه با تبلیغات را بالا برده و میانگین حضور کاربران در صفحه را افزایش دهد.

4- چگونه از کلید واژه ها استفاده کنیم ؟

راه کار کلی برای این کار وجود ندارد و در واقع استراتژی تبلیغاتی و هدف نهایی شما تعیین کننده این موضوع و اقدامات مرتبط با آن است. برای مثال اگر کمپین تبلیغاتی مد نظرتان هدف بالا بردن آگاهی کاربران و شناساندن محصولات یا خدمات شما به آن ها را دنبال می کند ، میتوانید از کلیدواژه های کوتاه تر که مجموعه گسترده تریاز اشخاص را شامل می شوند مورد استفاده قرار دهید.

بعلاوه به دلیل حجم بالای سرچ کلمات کوتاه، می­توانید از  تنوع سرچ ترم‌‌‌‌‌‌ های کمپین نیز به خوبی استفاده کنید. لیکن چنان که هدف شما از تبلیغ جذب مشتری و افزایش فروش می باشد ، بهتر است از عبارت ‌‌‌‌های کلیدی که حوزه کاری شما را به خوبی تعریف می کنند، بهره بگیرید. توجه و رعایت این نکات در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل کاربران و کاهش چشمگیر هزینه های شما خواهد شد. که می توان از آن به عنوان نوعی بهینه سازی تبلیغات نیز یاد کرد.

سخن نهایی

کلید واژه ها و سرچ ترم ها دو عبارت مرتبط با تفاوتی بسیار ظریف و اساسی هستند. که هر دو این ها از جمله عناصر اصلی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند. لذا درک مفاهیم این اصطلاحات و استفاده کاربردی و صحیح از آن ها بی شک شانس ما را در ایجاد ارتباط بهتر و بهینه سازی و تسریع فرآیند تبدیل کاربر به مشتری افزایش خواهد داد و منجر به بهینه سازی در تبلیغات  و کاهش هزینه در برابر افزایش بازدهی خواهد شد.

منبع : وبلاگ خبری تیکدر